Zelfpromotie. Voor velen een lastig onderwerp.

Ook voor mij. Bescheidenheid siert de mens, toch?

Een andere kijk door ‘Show your work’

Mijn werk als marketeer voelde nooit als iets speciaals, iets om trots op te zijn en te delen. Maar, zoals Austin Kleon laat zien in “Show Your Work!”, het kan ook anders.

Het begin van verandering

Mijn avontuur begon met een simpele wens: meer bekendheid creeëren voor mijn tuinieren online.

In mijn dorp kennen mensen mij als de persoon met groene vingers.

Maar daarbuiten? Mijn groene initiatieven waren nauwelijks te vinden online. Dit moest veranderen.

Als je niet online bent, besta je niet

Want Austin Kleon opende mijn ogen. Als je werk niet online staat, bestaat het niet.

Deze boodschap uit het boek kwam hard aan.

Ik begon halsoverkop een site te bouwen voor mijn tuinontwerpbedrijfje.

Tegelijkertijd ik besloot mijn marketingblog nieuw leven in te blazen. Het idee van personal branding voelde onwennig, maar ik begon toch.

In het begin was ik onzeker over mijn schrijfonderwerp. Toen herinnerde ik me echter dat collega’s zoals Jef en Ard mij vaak benaderden met de vraag of ik een handige tool of truc kende om hun werk te vergemakkelijken.

Ik begon stukjes te schrijven over mijn ervaringen, hoe ik tools gebruikte, en het belang van het proces.

Het proces delen, niet alleen het resultaat

Dit boek draait om het delen van je creatieve proces. De ‘making of’, een fascinerend concept.

Kleon geeft ons met zijn schetsen en notities een unieke kijk achter de schermen, wat het boek een oprecht karakter geeft. Deze authenticiteit vind ik ook terug in mijn tuinontwerplessen, waar het zien evolueren van mijn schetsen een bijzondere ervaring is. Na elke les maken we verplicht een foto van ons werk, waardoor we een tastbaar bewijs hebben van onze voortgang en creativiteit.

Belangrijke lessen

  • Amateurisme als kracht: omarm je amateurstatus. Het maakt je werk relatiever en toegankelijker.
  • Omarm het imperfecte: Leg je vooruitgang vast en focus op de kleine overwinningen. Het gaat om de reis.
  • Wees online: In onze digitale wereld is online aanwezigheid essentieel. Kleon benadrukt authenticiteit over perfectie.
  • Het belang van een eigen website: sociale media zijn belangrijk maar vluchtig, maar een website is een stabiel platform dat je volledig zelf controleert.
  • Het delen van je ‘geheimen’, zoals werkwijzen of inspiratiebronnen, maakt je niet zwakker. Integendeel, het kan je positie juist versterken en anderen inspireren.

Durf te delen

“Show Your Work!” leert ons dat zelfpromotie niet alleen over het eindproduct gaat, maar over het hele proces.

Dit boek was voor mij een motivatieboost om mijn werk en mijn passies met de wereld te delen.

En het kan ook voor jou een bron van inspiratie zijn. Durf te delen, durf te groeien.

0